Gezinshuis Oostenwind

  • Home
  • Over GO
    • Kernwaarden
    • Begeleidings-methodieken
    • Kwaliteit en Innovatie
    • Klachtenregeling
  • Werken bij GO
    • Gezinshuisouders
    • Vacatures
    • Stageplekken
  • Het netwerk van GO
    • Doelstelling
    • Het netwerk van GO
  • Contact
Je bent hier: Home / Over GO / Begeleidings-methodieken

Begeleidings-methodieken

Bij Gezinshuis Oostenwind ligt de nadruk niet op de begeleidingsmethodiek. Het Gezinshuis wordt vormgegeven als gezin, waarbij er sprake is van 2 professionele en deskundige opvoeders. Er is aandacht voor de vaardigheden, mogelijkheden en talenten van het kind. In de aansturing en ontwikkeling van de bewoners gaan wij uit van de hieronder beschreven benaderingen.

EIM: Eigen Initiatief Model

Dit model richt zich op de versterking van de vaardigheden van mensen met een verstandelijke beperking om op alle mogelijke levensgebieden meer eigen verantwoordelijkheid te kunnen dragen.
Het model is vooral praktisch bedoeld en heeft een kernpunt in de ontwikkeling van het denken. Wanneer iemand beter nadenkt over dat wat zij/hij doet, ontwikkelt zich ook een groter vermogen tot handelen en daarmee weer worden de complete ontwikkelingskansen van mensen met een verstandelijke beperking vergroot. Hiertoe hebben mensen echter wel een zekere “probeerruimte” nodig.
Het model keert zich tegen een afhankelijkheidspositie van mensen met een beperking, en omgekeerd ook tegen een hulpverleningssyndroom (het voortdurend geneigd zijn tot het verlenen van zorg). Daarmee wordt meer recht gedaan aan wat de betrokkene zelf kan denken en kan doen.

Competentiebenadering

Centraal staat de balans of het evenwicht tussen kenmerken en vaardigheden – draagkracht – aan de ene zijde en draaglast en ontwikkelingstaken aan de andere kant: een weegschaalmodel.
Competentie is meer dan een vaardigheid: het is de kracht (vermogen, potentieel) die ontstaat in de verbinding van kennis en vaardigheden met persoonskenmerken en motivatie. Het succes dat dit met elkaar oplevert is de eigenlijke competentie.
In de praktijk wordt vooral het accent gelegd op de vaardigheden en kennis, in mindere mate op motivatie en al veel minder op de persoonskenmerken.
Competentiegericht werken, c.q. het sociale competentiemodel, richt zich vooral op die concrete vaardigheden die in het leven van alle dag noodzakelijk zijn rondom zelfredzaamheid en sociaal functioneren.

Affectief Bewuste Benadering

De Affectief Bewuste Benadering is een nieuwe manier van werken die is ontstaan in samenwerking tussen een groot aantal professionals uit het werkveld. Bij de ABB draait het om de begeleidingsrelatie.
Bij de Affectief Bewuste Benadering staat de begeleidingsrelatie centraal; het contact tussen de begeleider de cliënt. Binnen deze begeleidingsrelatie is het belangrijk dat de begeleider bewust omgaat met de eigen emoties en de emoties van de cliënt en zich bewust is van het (sociaal) emotionele ontwikkelingsniveau van de cliënt. Bewust en onbewust geven de cliënt en de begeleider elkaar namelijk emotionele signalen. Het is bekend dat mensen deze signalen interpreteren vanuit hun eigen cognitie en stemming. Zo ook begeleiders. Door je zoveel mogelijk bewust te zijn van die cognitie, stemming en af te stemmen op het emotionele ontwikkelingsniveau kan de kwaliteit van de bejegening geoptimaliseerd worden. Voorwaarden voor de Affectief Bewuste Benadering zijn contact, dagstructuur en het hebben van een doel. Anders gezegd: we moeten eerst wederzijds vertrouwen opbouwen, structuur aanbrengen en een gezamenlijk doel opstellen om een cliënt goed te kunnen begeleiden.

Oplossingsgericht werken

Vanaf de jaren tachtig, vooral uit weerstand tegen bestaande psychotherapie, wordt er ‘gefocussed op de manieren waarop mensen oplossingen vinden’. De oorsprong ligt in communicatie- en systeemtheorieën en (cognitieve) gedragstherapie Dat betekent o.a. dat de problemen niet meer vanuit de beperking van het probleem gezien worden, maar dat primair, concreet en praktisch gekeken wordt naar hoe mensen eigenlijk doorgaans problemen oplossen en wat ze zelf aan mogelijkheden en vaardigheden hebben. Er is “een fundamenteel verschil tussen het denken en handelen gericht op het oplossen van problemen en dat wat gericht is op het uitwerken van oplossingen”. Mensen hebben zelf hun hulpbronnen. Voor zover deze mochten ontbreken, hebben mensen wellicht de mogelijkheid om deze te vergroten of te versterken, dan wel de situatie op een oplossingsgerichte manier tegemoet te treden. Zo ligt alle aandacht bij het kind zelf.

Informatie aanvragen

Laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.





Meest recente berichten

  • Even voorstellen… Hannah en Loes!
  • Hoe zorg voor kwetsbare mensen jezelf kwetsbaar maakt
  • Een nieuwe stap!
  • 1e controle Keurmerk Gezinshuizen
  • In het nieuws… Zo doen wij dat!

Contact informatie

Hieronder vindt u onze contactgegevens:

Gezinshuis Oostenwind
Twickelerblokweg 20
7621 BK Borne
(074) 349 12 63
Neem contact op

Contact   Twitter   Facebook   Linkedin

S-BB.nl

Meest recente berichten

  • Even voorstellen… Hannah en Loes!
  • Hoe zorg voor kwetsbare mensen jezelf kwetsbaar maakt
  • Een nieuwe stap!
  • 1e controle Keurmerk Gezinshuizen
  • In het nieuws… Zo doen wij dat!
Gezinshuis.com

Rudolphstichting.nl

© 2015–2019 Gezinshuis Oostenwind

Sitemap  ·  Privacy  ·  Medewerker login